آیا یوگا برای همه افراد مناسب است؟

11 5/ 1400

چکیده مطلب:

آیا ورزش یوگا برای همه افراد مناسب است؟


آیا یوگا برای همه افراد مناسب است؟

یوگا ورزشی است که امروزه بسیار باب شده است و در همه باشگاه های ورزشی برای انعطاف پذیری، تمرینات کششی و مدیتیشن وجود دارد. یک مورد مهم درباره ورزش یوگا این است که یوگا چیزی بیشتر از یک ورزش برای بدن است. ورزش یوگا اثراتی روحی روانی و معنوی هم بر انسان دارد. در یوگا به تمرین و تمرکز ذهن پرداخته می شود. بر بدن هم تاکید می کند.
برای انجام ورزش یوگا باید علم آن را داشته باشید. انجام درست حرکات یوگا به ایجاد تاثیرات مثبت بر ذهن و بدن می انجامد. یوگا برای همه افراد مناسب است و اگر درست انجام نشود و حرکات اشتباه صورت گیرد، می تواند مضر باشد و سلامتی را به خطر اندازد. در هر سنی می توان با توجه به توانایی ها ورزش یوگا را انجام دارد.

یوگا برای افراد چاق

کسانی که یوگا را فقط برای لاغر شدن انتخاب می کنند شاید انتخاب خوبی نکرده اند. یوگا برای لاغر شدن به تنهایی خیلی کاربردی ندارد. البته کسانی که رژیم غذایی دارند و ورزش یوگا را هم انجام می دهند، وزن کم می کنند ولی یه صرف لاغر شدن توصیه ما ورزش یوگا نیست. یوگا به کاهش استرس در افراد کمک می کند و کورتیزول را پایین می برد که می تواند عامل لاغر شدن شود. کورتیزول عامل افزایش اشتها است.

یوگا برای افراد چاق
یوگا برای کودکان

ورزش یوگا به منظور ایجاد آرامش روانی و تعادل روحی برای همه افراد مناسب است. خیلی خوب است که کودکان از سن 4 سالگی به بعد یوگا کار کنند. در این زمان است که ساحتار بدنشان ثابت است. یوگا هم برای درون گرا ها و هم افراد پویا مناسب است. یوگا فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد.

یوگای کودکان
فواید یوگا

  • کاهش استرس
  • کاهش اضطراب
  • کم شدن التهابات
  • بهبود قلب
  • کم شدن دردهای مزمن
  • بهتر شدن تنفس و بهبود آن
  • نگهداری از ستون فقرات
  • زیاد شدن قدرت بدنی
  • افزایش جریان خون در بدن
  • ایجاد حس شادی در افراد
  • ایجاد تمرکز و تعادل در بدن
  • رفع افسردگی در افراد
  • از بین رفتن سردردهای میگرنی
  • ایجاد عادات تغذیه درست و مناسب

مضرات ورزش یوگا

تا وقتی که تمرینات یوگا را آموزش می بینید و تمرین می کنید برای شما راحت است. در نتیجه تاثیرات خوبی هم برای شما دارد. یعنی اگر تکنیک های فنی این ورزش را بدانید، اثرات خوب و مثبتی در شما ایجاد می شود.
تمرینات یوگا را باید با توجه به شخصیت و و تمایلات درونی شما انتخاب شود. در صورتی که انتخاب شما اشتباه صورت گیرد، می تواند تاثیرات منفی و غیرقابل قبولی را برایتان داشته باشد. در ادامه درباره برخی از مضرات ورزش یوگا می خوانیم.

کشیدگی عضلات با یوگا

در انجام تمرینات ورزشی باید انعطاف پذیری بدن را داشته باشید. اگر به سطح انعطاف پذیری بدنتان نرسیده اید، انجام تمرینات یوگا باعث می شود که عضلات شما دچار کشیدگی شده و به شما آسیب برساند. روی عضلات شما فشار وارد می شود.

کشیدگی کمر و دیسک کمر با یوگا

برخی از حرکات یوگا برای کاهش درد کمر انجام می گیرد. انجام این حرکات باید خیلی درست و اصولی انجام شود، در غیر اینصورت اثرات بدی را بر کمر گذاشته و باعث کشیدگی کمر و دیسک کمر می شود. یک نکته مهم هم این است که قبل از انجام ورزش یوگا بدن خودتان را گرم کنید.

بالا رفتن فشار خون با یوگا

تمرینات و ورزش یوگا از بهترین روش ها برای تنظیم فشار خون است. یعنی فشار خون بالا درمان می شود. اما اگر تمرینات تنفس شدید انجام شود، ممکن است تاثیرات منفی روی فرد داشته باشد و باعث بالارفتن فشار خون شود.

سرگیجه با یوگا

یکی از عوارض ورزش یوگا ایجاد سرگیجه است. بعد از انجام بعضی از تمرینات یوگا ممکن است حالت سرگیجه به فرد دست بدهد. حرکت ایستادن و تعادل روی سر از همین حرکات است. با ایجاد وارونگی روی سر، حالت سرگیجه برای افراد ایجاد می شود.

پارگی رباط با یوگا

مضرات یوگا
رباط ها بافت پیوندی هستند که دور مفصل قرار گرفته و آن را حفظ می کند. رباط ها باعث ایجاد محدودیت در حرکات مفاصل می شوند. تمرینات یوگا باعث ایجاد انعطاف پذیری در افراد می شود. یکی از این حرکات که انعطاف پذیری ایجاد می کند، آساناس است. این حرکات برای ایجاد انعطاف پذیری در بدن ایجاد می شوند. انعطاف پذیری بیش از اندازه باعث می شود که بر روی رباط و مفاصل فشار وارد شود. حتی ممکن است که رباط شما پاره شود.

درد مچ دست با ورزش یوگا

حرکاتی مثل Vasisthasana ،Adho Mukha Svanasana که باید وزن بدن بر روی مچ دست قرار گیرد، باعث می شود که به مچ شما فشار وارد شود. این فشار ممکن است پارگی رباط و آسیب مفصل مچ دست را به همراه داشته باشد.
سخن اخر
یوگا ورزشی است که برای همه مفید است. این نیست که فقط افراد لاغر می توانند یوگا کار کنند. یوگا باعث ایجاد لبخند و شادی بر روی لبان همه افراد می شود. همه افراد می توانند تمرینات یوگا را انجام دهند. اما نکته مهم این است که حرکات همه درست انجام شود.
 
مقالات مرتبط
ارسال نظر