آیا حرکات یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود؟

11 7/ 1400

چکیده مطلب:

با انجام درست و اصولی حرکلا یوگا سفت شدن عضلات بدن را شاهد خواهید بود. تمرینات پیشرفته یوگا در قوی شدن ماهیچه ها تاثیر دارد.


آیا حرکات یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود؟

خیلی ها تصورشان این که حرکات یوگا خیلی راحت است و هیچ فشاری به عضلات بدن نمی آورد. اما در واقع اینگونه نیست و تمرینات یوگا راحت انجام نمی شود و خیلی خوب به عضلات فشار وارد می کند. در این مقاله می خواهیم بدانیم آیا حرکات یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود یا خیر؟ در ادامه درباره فواید این ورزش بیشتر آشنا می شویم.
حرکات یوگا فراتر از آن چیزی است که تصور می شود. یوگا خیلی خوب باعث درگیری عضلات بدن می شود. در واقع عضلات و ماهیچه ها درگیری زیادی پیدا کرده و در نتیجه سفت شدن عضلات بدن را در پی دارد.
در هنگام انجام ورزش یوگا بین ذهن و جسم تعادل صورت می گیرد. از موارد مهم که در سفت شدن عضلات بدن با یوگا تاثیرگذار است این است که تمرکز بر عضلات صورت می گیرد. تمرکز بر ماهیچه ها باعث قوی تر شدن و سفت شدن آن ها می شود.

افزایش قدرت عضلات بدن با یوگا

حرکلت یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود زیرا با انجام ورزش یوگا بدن شما نیرومندتر و قوی تر از قبل می شود. البته این مورد قابل ذکر است که همه حرکات و تمرینات یوگا اینگونه نیستند و باعث قوی شدن بدن و سفت شدن عضلات بدن نمی شوند. باید حکات یوگا را بشناسید و آن ها را که بیشتر بر قدرت بدنی و تمرکز بر روی ماهیچه ها متمرکز هستند را انجام دهید. حرکاتی از ورزش یوگا باعث ایجاد آمادگی بیشتری برای بدن می شوند که حالت ورزشی بیشتری هم دارند.
از حرکات یوگا که باعث قوی شدن بدن و آمادگی بیشتر برای بدن می شوند، یوگای هشت مرحله ای یا یوگای آشتانگا، وین یاسا و یا یوگای قدرتی هستند که آمادگی بدنی خوبی را در ورزشکار به وجود می آورند. در ادامه با این حرکات یوگا آشنا می شویم.

حرکت آشتانگا در یوگا

آشتانگا حالت هایی از انواع متوالی، سیال و ثابت هست که انجام می شود. در انجام این حرکات سرعت نقش بسیار مهمی دارد و اصلا نباید مابین انجام این حرکات استراحتی داشته باشید.
آشتانکا در یوگا

حرکت وین یاسا در یوگا

این نوع از یوگا به نام یوگای روان در گردش نیز شناخته شده است. شامل انجام حرکت آسانا است که دارای یک الگوی منظم و تعریف شده است. انجام این حرکت باعث می شود کخ بدن به آرامی به گردش در آید.

یوگای قدرتی چیست؟

یوگای قدرتی از حرکات تناسب اندام و پیلاتس تشکیل شده است. حرکات در این ورزش نوآورانه است. موسیقی متفاوتی در حین انجام این حرکات چون جاز و هیپ هاپ و سول شنیده می شود.

یوگای قدرتی
حرکات چالش برانگیز در یوگا

بعضی از حرکات در یوگا چالش برانگیز هستند که این حرکات یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود. حرکت کلاغ و باکاسانا است که البته برای افراد مبتدی اصلا مناسب نیست و توصیه نمی شود. در انجام این ورزش باید تعادل حفظ شود و قدرت دست ها هم بسیار اهمیت دارد. برخی از حرکات سخت و چالشی در یوگا در یک زمان معینی باید انجام شود که وزن بدن ه در آن دخیل است. همین مورد باعث سفت شدن عضلات بدن با یوگا می شوند. به کار افتادن عضلات در یکسری حرکات انجام می شود که شامل موارد زیر است.

حرکت سلام بر خورشید در یوگا

این حرکت برای کاهش وزن و سفت شدن عضلات دست ها و قوی شدن ماهیچه ها مناسب است. از جمله حرکات یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود، حرکت سلام بر خورشید است.

سلام بر خورشید
حرکت صندلی (اوتکات آسانا) در یوگا

این حرکت باعث حفظ تعادل در بدن می شود و همچنین روده و پا قوی و قدرتمند می شوند.

حرکت آهن (اوتیتا چاتورانگا دانداسانا) در یوگا

این حرکت باعث می شود تا عضلات دست و پا و روده درگیر شوند. برای انجام این حرکت باید انعطاف پذیری در بدن شما کافی باشد و تجربه انجام یوگا را داشته باشید. اگر بدن آمادگی نداشته باشد در انجام این حرکات به مشکل خواهید خورد. اجباری به بدن خود وارد نکنید تا آسیب به بدن وارد نشود. بهتر است انجام حرکات درست را از مربی با تجربه یاد بگیرید.

به فعالیت درآوردن بدن در یوگا برای سفت شدن عضلات

عضلات بدن در یوگا به صورت جداگانه کار نمی کنند و همین باعث می شود تا سفتی در عضلات و ماهیچه ها به وجود آید. همه عضلات در حرکات یوگا به یک اندازه درگیر شده و در یک زمان مشخصی از همه عضلات استفاده می کنید. این باعث قوی تر شدن عضلات در یوگا می شود.
برای انجام حرکت زاویه در هشت در یوگا عضلات سینه، دست ها (عضلات دو سر بازو و سه سر بازو)، شانه ها، پاها و عضلات شکم شما همه با هم درگیر می شود و به حرکت در می آید. در واقع تعداد بسیاری از ماهیچه ها و عضلات بدن در یک زمان به حرکت در می آیند. در انجام حرکات پیشرفته یوگا چیزی مثل وزنه برداری اتفاق می افتد که همه ماهیچه ها درگیر هستند. قسمت های مورد نظر در انجام حرکات یوگا باید به صورت یک واحد در یک زمان عمل کنند تا حرکات درست و اصولی انجام گرفته باشد.

عضله سازی و سفت شدن عضلات با یوگا به صورت تدریجی

با ورزش کردن و حرکات گوناگون انجام دادن می توانید در بدن عضله سازی کنید. در واقع هرچه تمرینات شما اصولی و منظم باشد، عضله سازی هم سریع تر و اصولی انجام می شود. اگر تمرینات یوگا را درست انجام دهید حتی از کار با دستگاه های ورزشی هم می تواند تاثیرگذارتر باشد. یوگا عضله سازی و قوی شدن ماهیچه ها به صورت تدریجی ایجاد می کند که در نهایت به کنترل بدن و ذهن می رسد.

علت شل شدن عضلات بدن چیست؟

افرادی که بی تحرک هستند و یا برای لاغری و تناسب اندام فقط از رژیم استفاده می کنند، بازوهایی شل و شکم هایی آویزان دارند. چربی زیاد و افزایش سن هم می تواند از دلایل مهم شل شئن عضلات باشد. کنار گذاشتن ورزش هم خود عامل مهمی در شل شدگی عضلات است. با تحلیل عضلات کم کم بدن شروع به افتادگی می کند. پس ورزش کردن را خیلی جدی بگیرید.
سخن آخر
در پاسخ به سوال آیا حرکات یوگا باعث سفت شدن عضلات بدن می شود؟ باید گفت که انجام تمرینات یوگا به تنهایی می تواند باعث عضله سازی و قوی تر شدن ماهیچه ها شود اما اگر از دیگر ورزش ها و تمرینات هم به عنوان مکمل در عضله سازی بدن استفاده شود، تاثیری پذیری بسیاری خواهد داشت.
با استقامت و استمرار در انجام تمرینات و حالت های پیشرفت در یوگا می توانید به اهداف خود که عضله سازی و قوی تر شدن ماهیچه های بدنتان است، دست یابید. برای اینکه به نتیجه برسید به زمان احتیاج دارید. برای تهیه و خرید لوازم یوگا می توانید از طریق سایت ام دی اسپورت اقدام کرده و درباره انجام درست تمرینات هم مشاوره شوید. ام دی اسپورت سابقه ای طولانی در فروش تجهیزات و لوازم بدنسازی و یوگا دارد.
مقالات مرتبط
ارسال نظر