هالتر بدنسازی چیست؟

14 4/ 1400

چکیده مطلب:

هالتر بدنسازی چیست و چه کاربردی دارد؟


هالتر بدنسازی چیست؟

هالتر بدنسازی وسیله ای ورزشی است که ورزشکاران از آن در تمرینات ورزشی خود استفاده می کنند. ورزشکاران با قرار دادن وزنه هایی در میله هالتر انواع مختلفی از حرکات ورزشی را انجام می دهند. استفاده از هالتر بدنسازی برای بالا بردن قدرت اجرایی در حرکت ها و انجام درست حرکت ها انتخاب خوبی است.
بسیاری از کارشناسان بالا بردن حجم بدن را با استفاده از هالتر مسمر ثمر می دانند. شاید بیشتر بخاطر استفاده از وزنه های سنگینی است که در آن استفاده می شود. این وزنه ها سنگین تر و قوی تر از دمبل هستند. هالتر نسیت به دمبل فشار بیشتری بر ماهیچه ها می گذارد.
در تمرین با هالتر می توان حرکات مختلفی را اجرا کرد. حرکاتی که می توان با هالتر انجام داد برای بدنسازی و تناسب اندام بسیار مناسب است. به انواع هالتر و حرکات ورزشی که می توان به وسیله هالتر بدنسازی انجام داد می پردازیم.

انواع هالتر بدنسازی

هالترهای بدنسازی تفاوت آنچنانی با هم ندارند. بیشتر تفاوت در آن ها در تحمل وزنه ها است که هر یک برای حرانجام حرکت خاصی مناسب هستند.

هالتر المپیکی

یک نوع از هالترهای بدنسازی، هالتر المپیکی هستند. این هالترها چیزی نزدیک به 2 متر ارتفاع و 20 کیلوگرم وزن دارند. تقریبا می توانند وزنی نزدیک به 363 کیلوگرم را نگه دارند. بعضی از هالترها هستند که توانایی نگه داشتن وزن بیشتری را دارند. یعنی وزنی در حدود 453 کیلوگرم را می توانند تحمل کنند. بخاطر ابعادی که این هاترها دارند و وزن بالایی که تحمل می کنند دارای پایه های قوی تری هم هستند که در حرکاتی مثل دد لیفت، اسکالت، پرس سینه استفاده می شود.
مدل های دیگری از هالترهای المپیکی هستند که طولی بین 1 تا 2 متر را دارند. از این نوع هالترها برای حرکت پرس سر شانه، حرکات جلو بازو و همچنین زیر بغل استفاده می شود.
در اغب باشگاه های بدنسازی رک هایی وجود دارند که برای نگهداری هالتر هستند. این رک ها مجموعه ای از هالترهای بدنسازی با وزنی ثابت را در درون خود قرار می دهند.
یک نوع دیگر از هالتر بدنسازی وجود دارد که قطری به اندازه 0/2 دارند. طول آن ها تقریبا 5/1 تا 2 است و برای ورزش بدنسازی در خانه مناسب هستند. این نوع از هالترها از تجهیزات بدنسازی خانگی به حساب می ایند.

هالترهای ضخیم

هالترهای المپیکی با هالترهای ضخیم خیلی تفاوت ندارند. تفاوت این دو نوع هالتر در اندازه قطر آن ها است. میله هالتر بدنسازی ضخیم 2 اینچ ضخامت دارد. این ضخامت باعث می شود که کمی گرفتن میله هالتر سخت تر شود. حجیم شدن عضلات ساعد با این نوع از هالترها انجام می شود. زیرا قدرت دستها در نگهداری و بالا بردن این هالتر بیشتر می شود.

مزیت استفاده از هالتر بدنسازی

 
میله های هالتر بیشتر در اندازه هایی معادل دو اینچ ساخته می شوند. این ضخامت سبب می شود که استفاده از میله هاا کمی سخت شود. با تکرار و تمرین قدرت دستها بیشتر می شود و در ادامه می توانید به راحتی وزنه ها را بلند کنید. عضلات شما قوی تر هم می شود.
هر چه میله هالتر بدنسازی ضخیم تر باشد، انجام حرکات هم مشکل تر می شود. با ضخامت بیشتر میله ها، عضلات هم به سختی رشد می کنند.
این نکته مهم است که انجام حرکات بدنسازی با هالتر حتما زیر نظر یک مربی باشد. تا بدن شما در اثر حرکات اشتباه آسیب نبیندو گاهی آسیب ها جدی هستند.

تمرین با هالتر بدنسازی

تمرین با هالتر باعث بالا بردن توان انجام حرکات و مسلط شدن بر اجرای درست حرکات است.

حرکت ددلیفت

از تمرین های وزنه ای که با هالتر انجام می شود حرکت ددلیفت است. در این حرکت هالتر بدنسازی که با وزنه ا ستگین شده است، از روی زمین برداشته می شود و تا امتداد پاها و جلوی ران ها بالا آورده می شود و به نقطه شروع در روی زمین برگردانده می شود.
حرکت ددلیفت از اصولی ترین ورزش ها در بدنسازی است. این حرکت را در کنار حرکاتی مثل پرس سینه و حرکات اسکات برخی از حرکات مسابقه وزنه برداری پاورلیفتینگ را در بر دارد.
در تمرینات حرکتی دد لیفت همه عضلات درگیر می شوند. بیشترین فشار در این حرکت ورزشی بر روی کمر در قسمت پایین ستون مهره ها و ماهیچه های پشت ران یا همان همسترینگ و ماهیچه های باسن است.
اشکال تمرینی گوناگونی در این تمرین وجود دارد. در هر کدام هم نوع فشار بر ماهیچه ها با هم فرق دارد. از این اشکال می توان به ددلیفت رومانیایی، ددلیفت سومو و ددلیفت پا اشاره داشت.

حرکات اسکات با هالتر بدنسازی

حرکت اسکات برای اغلب ورزشکاران یک ورزش اصولی به حساب می آید. این تمرین باعث می شود که عضلات در پا خوش فرم شوند. ماهیچه های چهار سر ران در این تمرین درگیر است. ماهیچه های باسن و شکم . پشت پا هم در این تمرین درگیر می شود. حرکات اسکات باعث می شود تا هورمون تستسترون ترشح شود و باعث می شود که عضلات در بدن رشد کرده و پرورش یابند.

حرکت پرس سینه با هالتر بدنسازی

از مهم ترین حرکات در ورزش بدنسازی و پاورلیفتینگ پرس سینه با هالتر است. این حرکت تمرینی قدرتی است. ورزشکار در این تمرین به حالت طاق باز قرار می گیرد و وزنه را بالای سینه اش کنترل می کند. حرکت پرس سینه به میز پرس و هالتر احتیاج دارد. در هنگام انجام این حرکت ورزشی نباید باسن و کمر از میز جدا شود. برای بالا بردن هالتر هم هیچگاه سر خود را تکان ندهید تا به گردن شما آسیب نرسد. از برخورد هالتر با سینه خود جلوگیری به عمل آورید تا باعث ایجاد مشکلات ریوی و قلبی نشود.
 
مقالات مرتبط
ارسال نظر