قوانین ورزش ایروبیک

6 5/ 1400

چکیده مطلب:

قوانین و نکات مهم در ورزش ایروبیک


قوانین ورزش ایروبیک

دکتر کوپر از پزشکان بیمارستان نیروی هوایی بود. او یکسری تمرینات را برای پیشگیری از بیماری های شریان قلبی ابداع نمود. در ابتدا این ورزش برای فضانوردان استفاده می شد تا ضربان قلب و مقدار اکسیژنی که مصرف شده است را مشخص کند. بعدها دریافتند که ایروبیک برای همه افراد مفید است. با اجرا و رعایت قوانین ورزش ایروبیک می توان بدور از بسیاری بیماری ها زندگی کرد.
کاهش بیماری های قلبی عروقی و دیابت و سرطان از مزیت های انجام این ورزش است. در ادامه این مطلب درباره چگونگی انجام ورزش ایروبیک و قوانین در انجام ورزش ایروبیک بیشتر می خوانیم.

ورزش ایروبیک
نکات مهم در قوانین ورزش ایروبیک

  • در ابتدا باید آماده سازی برای انجام ورزش ایروبیک انجام شود. یعنی اینکه برنامه را پیش گیرید که مناسب شما باشد.
  • اختصاص دادن زمان مناسب و کافی برای ورزش کردن
  • پوشیدن لباس راحت در هنگام انجام تمرینات ورزشی از قوانین ورزش ایروبیک است. لباس شما نباید تنگ و گرم باشند.
  • وجود یک محیط بزرگ و خلوت
  • آهنگ شاد و مخصوص
  • اماده کردن برنامه ورزشی
  • داشتن بطری آب
  • گرم کردن بدن
  • سرد کردن بدن در انتهای ورزش

انواع مختلف ورزش ایروبیک

ایروبیک ورزشی است که از مجموعه حرکات قانونمند با برنامه ریزی و ضرب آهنگ مخصوصی انجام می گیرد. ورزش ایروبیک از زمانی که توسط دکتر کوپر ابداع شد، تغییرات زیادی کرده است. از انواع ورزش ایروبیک می توان به موارد زیر اشاره داشت.

لوایمپکت یا تماس پایین

به تمرین هایی که در انجام آن در ایروبیک یک پا روی زمین می ماند، لوایمپکت یا تماس پایین می گویند که به ورزش پیاده روی شبیه است. این نوه از ورزش ایروبیک برای افراد مبتدی پیشنهاد می شود. از قوانین ورزش ایروبیک در این نوع این است که حرکات ساده و آسان و مناسب برتای هر سنی در آن اجرا شود.

های ایمپکت یا تماس بالا

در این نوع از تمرین در یک لحظه هر دو پا از زمین جدا می شود. در این باب می توان به حرکت های جهشی و پرشی اشاره داشت. این ورزش داری ضربه های شدید است و خوب است که کمتر اجرا شود.
این نوع از ایروبیک را ورزشکاران برای ورزش های پیشرفته و برای شرکت در مسابقات انجام می دهند. برای ورزشکاران حرفه ای از حرکاتی است که باید به طور روزانه انجام دهند.

های لو ایمپکت یا ترکیب تماس بالا و پایین

کسانی که به مدت معین و مستمر ورزش می کنند، انجام این نونع از ورزش ایروبیک توصیه می شود.

نان ایمپکت یا بدون ضربه

وقتی در ایروبیک هر دو پا روی زمین قرار دارند، حرکت نان ایمپکت یا بدون ضربه گفته می شود. انجام این حرکت برای همه افراد مناسب است. این نوع از ایروبیک برای تقویت ماهیچه ها استفاده می شود.

حرکات ایروبیک
سن مناسب برای ورزش ایروبیک

در قوانین ورزش ایروبیک این موضوع مطرح است که این ورزش برای همگان در هر سنی مناسب است و می تو.ان استارت انجام آن را زد. فقط باید انجام حرکت های ورزشی در آن درست صورت بگیرد. سن مناسب برای انجام این ورزش از خردسالی تا بزرگسالی است. این ورزش را کودکان استثنایی هم می توانند انجام دهند. از اهداف ورزش ایروبیک یادگیری حرکات به طور ریتمیک است.

اثرات مثبت ایروبیک بر روحیه و بدن

ایروبیک ورزشی هوازی است. یعنی اینکه در انجام این ورزش کمبود ورزش صورت نمی گیرد. انجام ورزش ایروبیک باعث می شود تا استقامت قلب عروقی در بدن بالا رود. استقامت کلی بدن در این ورزش بالا می رود. ایروبیک از دسته ورزش های طولانی است که شدت در آن کم است. ورزش هایی مثل شنا، کوهنوردی، پیاده روی را می توان در این ورزش نام برد. در انجام این ورزش ها هیچ گاه دچار کمبود اکسیژن نمی شویم.

قانون انجام حرکات و تمرینات در ایروبیک

ورزش ایروبیک فعالیتی است که دارای 3 مرحله است. در ابتدا گرم کردن صورت می گیرد که در تایمی معادل 5 تا 10 دقیقه با نرخ ضربانی معادل 50 تا 60 درصد حداکثر نرخ ضربان قلب و بعد از آم انجام حرکت ها در بیست دقیقه و با نرخی معادل 75 تا 80 درصد نرخ ضربان حداکثری در قلب صورت می گیرد. تایم سرد کردن بدن هم 5 تا 10 دقیقه است که به اندازه 50 تا 60 درصد  حداکثر ضربان فلب است.

حرکات ایروبیک
قوانین زمانی در انجام ورزش ایروبیک

برای نتیجه گیری از ورزش ایروبیک باید این ورزش در طول 8 هفته و هر هفته 3 تا 5 روز یکساعته انجام شود. در صورت رعایت قوانین ورزش ایروبیک در تایم، می توان نتیجه خوب و مسمرثمری را شاهد بود. با داشتن برنامه منظم ورزشی می توان کاهش وزن داشت و شادابی را از انجام ایروبیک و حرکات آن احساس کرد.

انجام ورزش ایروبیک برای خانم های باردار

خانم های باردار با مشورت با پزشک می توانند ورزش ایروبیک را انجام دهند. اما نکات ایمنی و قوانین مربوط به ورزش ایروبیک در دوران بارداری را باید رعایت کرد. خانم های باردار زیر نظر مربی می توانند ورزش های قدرتی و هوازی را انجام دهند. حرکات جهشی و پرشی بهتر است که انجام نشود و سه ماهه اول بارداری هم بهتر است کلا ورزش ایروبیک را کنار بگذارید.

اهداف ورزش ایروبیک

  • بیشتر شدن سطح هوازی بدن
  • افزایش و بیشتر شدن استقامت در بدن
  • بهتر شدن عملکرد دستگاه گردش خون
  • کم شدن درصد چربی
  • کم شدن ضربان قلب
  • زیبا شدن اندام و تناسب اندام
  • ایجاد سلامت روح و ذهن و جسم
  • تقویت ریه
سخن آخر
ایروبیک یک تمرین ورزشی هوازی است که برای چربی سوزی هم مناسب است. در انجام ورزش ایروبیک باید یکسری قوانین ورزش ایروبیک رعایت شود. در این مقاله نکات مهم درباره انجام این ورزش گفته شد که امیدواریم با رعایت آن ها ورزش ایروبیک را خیلی خوب شروع کرده و به نتیجه برسید.
 
مقالات مرتبط
ارسال نظر