فواید و فلسفه یوگا

26 3/ 1400

چکیده مطلب:

فواید و فلسفه یوگا آرامش ذهن و جسم را با هم دارد.


فواید و فلسفه یوگا

یوگا سالهای دور، نزدک به هزاران سال پیش در هند برای سلامت ذهن و جسم در هندوستان شکل گرفت. فواید و فلسفه یوگا بسیار جای صحبت دادرد که در این مطلب به آن می پردازیم.
خود کلمه یوگا یک عبارت سانسکریت است. معنی این کلمه یعنی اتحاد و یکی شدن که منظورش هماهنگی جسم و ذهن است. حرکات یوگا به گونه ای طراحی شده است که با انجام تمرینات آن انعطاف اندام ها و کارکرد اعضای بدن بهتر شده و بیشتر می شود. تمرینات یوگا انجام یکسری از حرکات بدنی است که توجه خاصی هم به تنفس دارد.
اولین استفاده از نام کلمه "یوگا" در Rig Veda، مجموعه ای از متون باستانی وجود دارد. یوگا از کلمه سانسکریت "yuj" است که به معنی "اتحاد" یا "پیوستن" است. یوگا را می توان در شمال هند بیش از 5000 سال پیش مشاهده کرد.
راهبان هندی در اواخر دهه 1890 دانش خود را از یوگا در غرب گسترش دادند. تعالیم مدرن یوگا تا دهه 1970 در کشورهای غربی محبوبیت زیادی پیدا کرد.
فواید یوگا

فواید یوگا

انجام تمرینات منظم و مداوم یوگا باعث می شود که همه اندام ها و اجزاء بدن کارکرد خوبی را داشته باشند. یوگا سلامت جسم و ذهن را با هم در بردارد.
تمرینات یوگا شامل آساناها یا همان تمرینات بدنی و پرانایاما یا تمرینات تنفسی، مدیتیشن یا تمرینات ذهنی و ریلکسیشن یا تمرینات وانهادگی می شود.

فواید یوگا برای بدن

  • ایجاد انعطاف در عضلات و اندام ها با تمرینات روتین و منظم
  • ایجاد تعادل در ترشح هورمون ها
  • تنفس بهتر
  • تنظیم ضربان قلب
  • خون رسانی سریع
  • بهبود سیستم های عصبی و گوارشی و ماهیچه ای، اسکلتی و مفصلی در بدن
  • حمایت از سلامت قلب
  • کمک به درمان اعتیاد
  • کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و درد مزمن
  • بهبود خواب
  • افزایش رفاه عمومی و کیفیت زندگی
تمرین یوگا باعث می شود که درصد زیادی از حجم دستگاه تنفس به کار گرفته شود. این افزایش حجم در تنفس باعث می شود که اکسیژن بیشتری به اندام ها برسد. در نتیجه کارایی شخص بیشتر می شود و زود هم خسته نمی شود و عمر طولانی دارد.
فلسفه یوگا

فلسفه یوگا

در فواید و فلسفه یوگا می توان گفت که فلسفه کلی یوگا در مورد اتصال ذهن، بدن و روح است. شش شاخه یوگا وجود دارد. هر شاخه تمرکز و مجموعه ای از ویژگی های متفاوت را نشان می دهد.
یوگای هاتا: این شاخه جسمی و روحی است که هدف آن جسم و روان است.
یوگای راجا: این شاخه شامل مراقبه و پیروی دقیق از یک سری مراحل انضباطی است که به عنوان هشت اندام یوگا شناخته می شوند.
یوگای کارما:  این نوع از یوگاف یک مسیر خدماتی است که هدف آن ایجاد آینده ای عاری از منفی و خودخواهی است.
یوگای باکتی: این هدف ایجاد مسیر فداکاری، راهی مثبت برای هدایت احساسات و پرورش پذیرش و تحمل است.
یوگا جننا: این شاخه از یوگا در مورد خرد، راه دانشمند و رشد عقل از طریق مطالعه است.
یوگای تانترا: این مسیر آیینی، تشریفاتی یا پایان یک رابطه است

تاثیر یوگا بر ذهن

از فواید و فلسفه  یوگا می توان به تاثیر یوگا بر ذهن اشاره کرد. تمرینات یوگا باعث می شود که بدن اندروفین بیشتری را تولید کند. همین اتفاق باعث می شود که استرس و اضطراب و تنش و مشکلات ذهنی کاهش پیدا کند.
در انجام حرکات یوگا می توان به آرامش ذهنی رسید و عوامل ایجاد مشکلات روحی و ذهنی را از خود دور کرد. مواردی که با انجام تمرینات یوگا در افراد برطرف می شود، شامل موارد زیر است.
  • اضطراب
  • افسردگی
  • استرس
  • بی قراری
  • ضعف حافظه
  • مشکلات روحی و ذهنی

اثر یوگا بر روح و روان

با توجه به فواید و فلسفه یوگا می توان به تاثیر یوگا بر روح و روان اشاره کرد. بدن طالب آرامش است و این ارامش از روح و روان انسان نشات می گیرد. تمرینات یوگا به مرور باعث ایجاد آرامش درونی در افراد می شود.
تفاوت یوگا نسبت به دیگر تمرینات ورزشی
یوگا با توجه به قدمت دیرینش نزدیک به 5000 سالی که دارد تاثیر قابل توجهی بر روی ذهن و جسم و عضلات و اندام ها دارد. تفاوت این رشته ورزشی با دیگر ورزش ها این است که یوگا بر روی جسم و ذهن تاثیر دارد ولی ورزش های دیگر مثل والیبال فقط بر جسم تاثیر می گذارد. طرفداران این رشته ورزشی هر روز بیشتر می شود.

نکات مهم در هنگام اجرای تمرینات یوگا

زمان تمرین یوگا
  • حتما زیر نظر یک مربی تمرینات انجام شود.
  • تمرینات یوگا باید صبح زود و هنگام طلوع خورشید و عصرها هنگام غروب باشد.
  • فضا باید باز و مشخص باشد.
  • نیاز به یک زیرانداز نه خیلی نرم و نه خیلی زبر است.
  • تمرینات باید در نهایت آرامش باشد.
  • هرگز با شکم پر اقدام به انجام تمرینات نکنید.
  • هر روز چند دقیقه تمرینات یوگا را انجام دهید.
  • یوگا جایگزین درمان های پزشکی نیست.
  • قبل از شروع هر جلسه بدنتان را گرم کنید.
  • لباس مناسب بپوشید.
  • آب به اندازه کافی بنوشید.
  • توجه داشتن به پیام های بدن خود.
  • در صورن بارداری یا داشتن بیماری با پزشک خود صحبت کنید.

یوگای مدرن

یوگا با گذشت زمان تغییرات زیادی کرده است. یوگای مدرن بر حرکات و ژست هایی تمرکز دارد که طراحی آن ها بر ارامش درونی و انرژی بدنی تمرکز دارد.
یوگای باستانی خیلی بر تناسب اندام ها تاکید نمی کند. بیشتر حول محور پرورش تمرکز ذهنی و گسترش معنوی قرار داشت. انواع گوناگونی از یوگا وجود دارد. سبکی که فرد انتخاب می کند به انتظارات و سطح چابکی جسمی او بستگی دارد. افرادی که از نظر سلامتی خاص هستند، باید به آرامی و با احتیاط به یوگا نزدیک شوند. از فواید و فلسفه یوگا این است که به حمایت از یک سبک زندگی متعادل و فعال کمک می کند.

سوالات متداول فواید و فلسفه یوگا

  • آیا تمرینات یوگا برای همه افراد مناسب است؟
یوگا از تمرینات ورزشی است که برای همه افراد درهمه سنین و شرایط مناسب است. در باشگاه ها افراد از سن 7 تا 70 سالگی در تمرینات ورزشی یوگا شرکت می کنند.
  • آیا ورزش یوگا باعث آسیب دیدگی بدن می شود؟
برای جلوگیری از آسیب دیدگی احتمالی، قبل از شروع حرکات یوگا بدن گرم شود تا اسیب دیدگی رخ ندهد. مورد دیگر این است که هر حرکت بدنی بدون فشار و درد و ضربه انجام شود.
  • آیا تمرینات یوگا باعث لاغری و تناسب اندام هم می شود؟
درست است که تمرینات یوگا آرام است و جنب و جوشی هم ندارد ولی بعد از مدتی باعث لاغر شدن در فرد می شود. یوگای مدرن علاوه بر آرامش ذهن و آرامش درونی، بر تناسب اندام هم تاکید دارد.
 
مقالات مرتبط
ارسال نظر