تاثیر کراسفیت بر بدن چیست؟

26 4/ 1400

چکیده مطلب:

مزایا و معایب ورزش کراسفیت بر بدن و مراحل آن


تاثیر کراسفیت بر بدن چیست؟

با انجام اولین حرکات ورزش کراسفیت، بدن شما شروع به شکل گرفتن و تراشیده شدن می شود. با تغییراتی که این ورزش به بدن ورزشکار می دهد، رفته رفته و با سرعت تغییرات را در بدن متوجه می شوید. بدن ورزشکار با تقاضاهای ورزشی مختلف و در حال تغییر، رو به رو می شود. از تاثیر کراسفیت بر بدن می توان به ضربان منظم قلب، تراشیده شدن بدن و قوی تر شدن عضلات اشاره کرد.

تغییرات در بدن با ورزش کراس فیت

اثر ورزش کراسفیت بر بدن
بدنمان دائما در حال تجربه فشار و استرس است. بدن انسان توانایی عظیمی در سازگاری این فشارها بر بدن دارد. البته منظور مان از فشار و استرس، فشارهای جسمی و فیزیکی است. ورزش کراسفیت هم باعث ایجاد استرس و فشار بر بدن می شود. در این ورزش یک پروسه سازگاری سه مرحله ای صورت می گیرد. سندروم سازگاری کلی باعث می شود تا بدن با ین سه مرحله سازگاری پیدا کند.

مرحله اعلام در کراسفیت

در این مرحله بدن با یک علت و عامل استرس زا رو به رو می شود. با این علا آشنایی نداشته و توانایی رو به رو شدن با این تقاضای فیزیکی هم ندارد. وقتی سلولی تحت فشار قرار بگیرد، آسیب می بیند و فیبر عضله پاره می شود. در این حالت غشای سلولی ضعیف می شود و آسیب می بیند و تورم پیدا می کند. شما برای روز بعد نمی توانید تمرین کنید و باید استراحت کنید. در ادامه هم حرکات با احتیاط ادامه پیدا می کنند.

مرحله مقاومت در انجام ورزش کراسفیت

پس از گذشت 24 ساعت تا 48 ساعت، بدن از مرحله اعلام گذر می کند و وارد مرحله مقاومت می شود. دردهای عضلانی کمتر می شود. بدن به عوامل استرس زا پاسخی منطقی می دهد. آن عامل یک استرس در بدن ایجاد کرده و بدن به ترمیم آن می پردازد. بدن می خواهد به سکون و آرامش برسد و تمایل ندارد دوباره به مرحله اعلام برگردد.
بدن در این مرحله پروسه ای را طی می کند تا به توانایی و مقاومت بالایی برسد. ترمین آن گونه صورت نمی گیرد تا بدن به حالت قبل از مرحله اعلام برگردد. در این مرحله سلول های عضلات ورزشکار، پروتئین های جدید را بر می دارد و به میکروفلامنت هایی که احتیاج است، برای انقباض در عضلات و و دیگر ساختارهای پروتئینی که در عضلات موجود است، تبدیل می کند.
این مرحله به سطح آسیب شما بستگی دارد که ممکن است 3 تا چهار روز طول بکشد. در این حالت میکروفلامنتهای بیشتری وجود دارد که تاندون ها را می کشد و نیروی بیشتری ایجاد کرده و باعث افزایش قدرت می شوند.

مرحله خستگی و فرسودگی

یک ورزشکار برای قوی تر شدن، متناسب تر شدن و قدرتمند شدن به مراحل اعلام و مقاومت احتیاج دارد. ما باید فرصت کافی به بدن را در جهت کامل شدن پروسه ترمیم بدهیم تا برای وارد شده به مرحله خستگی، ریسک کمتری بپذیریم. در این مرحله سلول ها قبل از روبه رو شدن با تقاضایی که قدرت مواجهه با آن را ندارند، دوباره آسیب را تجربه کرده و وارد مرحله اعلام می شوند. بیش تمرینی و ریکاوری نامناسب باعث می شود عملکرد فیزیکی ضعیفی رخ دهد. زمان تمرینات بیشتر می شود و به راحتی وزنه های که برای شما سخت بوده بلند می کنید.

تاثیر کراسفیت بر چربی بدن

کراسفیت و تاثیرش یر لاغری
از تاثیرکراسفیت بر بدن می توان به کم کردن چربی های بدن با انجام این ورزش اشاره داشت. با بیشتر شدن حجم عضله در افراد ورزشکار، می توان در .رزش کراسفیت چربی سوزاند. در ورزش کراسفیت فعالیت های سنگین عضلانی صورت می گیرد که باعث چربیسوزی و کاهش وزن خواهد شد.

فواید ورزش کراسفیت بر بدن

از تاثیر کراس فیت بر بدن می توان به فواید آن اشاره داشت. موارد زیر نمونه هایی از فواید ورزش کراسفیت به حساب می آید.
  • سلامتی بدن
  • کاهش وزن
  • عملکرد خوب بدن
  • تنفس بهتر و انطباق پذیری

معایب ورزش کراسفیت بر بدن

ورزش هاس سنگین و حرفه ای و از جمله انجام تمرینات سخت کراسفیت باعث می شود تا مشکلات جسمانی به وجود آید. رابدومیولیز از مشکلاتی است که در اثر ورزش کراسفیت بر بدن اتفاق می افتد. این بیماری در اثر از بین رفتن عضله اسکلتی رخ می دهد. وقتی عضله اسکلتی در بدن پاره می شود باعث آزاد شدن املاح در بدن و رگ ها شده و به کلیه ها آسیب می رساند. از نشانه های این بیماری وجود درد و تورم در قسمت ناحیه عضلانی آسیب دیده است.
برای اینکه این عارضه در بدن اتفاق نیافتد، تمرینات را به آرامی استارت بزنید. کم کم شدت را در تمرینات افزایش دهید. آب زیاد بنوشید و از انجام این ورزش در محیط های گرم و مرطوب هم جلوگیری کنید.

انجام ورزش کراسفیت مناسب چه کسانی است؟

ورزش کراسفیت بیشتر برای افرادی مناسب است که بدن سالمی دارند و از انجام تمرینات سنگین لذت می برند. این ورزش از نوع ورزش های پرچالش و متنوع و سریع است.
سخن آخر
ورزش کراسفیت یک تمرین استقامتی و قدرتی است. تمرینات و حرکات این ورزش باید یر طبق قدرت بدنی هر فردی تعریف شود. تا از تاثیر کراس فیت بر بدن به بهترین نحو بهره برد. این ورزش هم همچون دیگر ورزش های حرفه ای منافع و معایبی دارد. با رعایت موارد تمرینی این ورزش از آسیب به خود پیشگیری نمایید و بهتر است تمرینات زیر نظر مربی انجام بگیرد.
 
مقالات مرتبط
ارسال نظر