آموزش ورزش یوگا در خانه

2 5/ 1400

چکیده مطلب:

آموزش و حرکات مهم ورزش یوگا در خانه


آموزش ورزش یوگا در خانه

ممکن است شما هم از آن دسته افراد هستید که به ورزش یوگا علاقه مند هستید ولی اصلا وقتی برای رفتن به باشگاه ورزشی را نداشته باشید. در این مقاله درباره آموزش ورزش یوگا در خانه می خوانیم. با یاد گرفتن تمرینات یوگا در خانه می توانید خیلی راحت در خانه ورزش کنید. خوب است که این تمرین ها را هفته ای چهار بار انجام بدهید.

مراحل تمرین یوگا در خانه

در ادامه موارد مهمی از ورزش و تمرینات موثر در ورزش یوگا را آموزش می دهیم. با رعایت کردن انجام درست این حرکات می توانید سلامتی جسم و ذهنتان را تضمین کنید.

یوگا در خانه
لگن خود را حرکت دهید.

با حرکت دادن لگن خود در ورزش یوگا می توانید تمامی دردهایی که در پشت و یا سختی لگن به مرور زمان وجود داشته است را از بین ببرید. در این حرکت اصلا نباید باسن شما از روی زمین برداشته شود. حرکت را خیلی آرام و نرم انجام دهید.

انجام حرکت کشش گربه گاو

یکی از حرکات آموزش ورزش یوگا در خانه انجام حرکت کشش گربه گاو است. این حرکت باید در ادامه حرکت قبلی انجام شود. این حرکت باعث می شود تا ستون فقرات شما نرم شود. وقتی که قوز می کنید باید نفستان را به داخل بدهید و در هنگام بالا آوردن سر خود، نفستان را به بیرون دهید.

حرکت پل

شروع تمرینات در ستون فقرات با حرکت ملایم پل انجام می گیرد. این حرکت باعث تحرک در ستون فقرات شما می شود. اثرات ناهنجاری که در اثر نشستن زیاد در ستون فقرات شما ایجاد شده است با انجام حرکت پل در یوگا برطرف می شود. کف پاها در انجام این حرکت، حتما باید بر روی زمین بچسبد. دستها در کنار بدن و نزدیک به انتهای پایتان باشد.

انجام حرکت صورت به پایین

انجام حرکت صورت به پایین یک حرکت خیلی خوب و مناسب برای تمام بدن است. پشت خود را بالا برده و کمی در همین حال مانده و با پاها به بالا فشار وارد کنید.
در ادامه زانوهایتان را خم کنید و دستها را به نوک پنجه برسانید. مقداری مکث کنید و دوباره به حالت کشیده برگردید. برای هر پا حداقل 6 بار انجام دهید.

کشیدن عضلات جلو و پشت ران

پای راست خود را کنار دست راست خودتان بگذارید. زانوی پای دیگرتان را خم کنید تا به زمین برسد. تقزیبا 12 تا 15 بار این کار را انجام داده تا ران های شما گرم بشوند.

انجام حالت قورباغه ای

یک پایتان را در حدود نیم متر به سمت جلو ببرید. پای دیگر هم بدن اینکه خم شود در سر جایش می ماند. با بالاتنه خود سعی کنید که پنجه پای جلویی خود را بگیرید. انجام این کار باید خیلی آرام باشد و برای هر کدام از پاها حداقل دو بار انجام دهید.

حرکت قورباغه ای در یوگا
حرکت کوه و دستها بالا

در آموزش ورزش یوگا در خانه تمرین ویژه ای به نام حرکت کوه و دستها بالا وجود دارد. در این حرکت، بالاتنه تان را به پاهایتان بچسبانید. خیلی آرام زانوهایتان را خم کنید. بعد به سمت بالا بیایید تا بایستید. در ادامه دستهایتان را به طرفین آورده و حخیلی خوب دستهایتان را بکشید. همین حرکت را دوباره تکرار کنید. تکرار این حرکت در حدود 2 دقیقه باشد.

حرکت خم شدن به جلو در یوگا

در این حرکت خیلی آهسته به سمت نوک پنجه هایتان شیرجه وار بروید. پاهایتان نباید از زانو خم شود. همانطور با زانوی صاف به بالا بیایید. بعد دستهایتان را به طرفین بیاورید. این حرکت را برای 12 تا 20 بار تکرار نمایید.

حرکت کششی کامل بر روی زمین

از حرکت هایی که به طور کامل در آموزش ورزش یوگا در خانه بدن شما را منعطف می کند، حرکت کششی کامل بر روی زمین است. شاید کمی سخت باشد ولی به انجام دادنش می ارزد. مانند حرکت کششی گربه گاو حالت کوه می گیرید. بعد در حالت نشسته یک پای شما به عقب کشیده و دیگری به صورت خم، جلوی شکمتان قرار می گیرد. دستها از انگشتان به طوذر عمودی صاف بر روی زمین قرار می گیرد. در همان حالت دراز کشیده و دستها جمع می شود و جلو و سرتان را روی دستها قرار می دهید.

حرکت کششی یوگا در خانه
حرکت روی زمین

روی زمین به پشت خوابیده و پاهایتان را با سمت بالا قرار داده و کف پاها را با دستهایتان بگیرید. و چند لحظه در همین حال باقی بمانید. حداقل 5 دقیقه در روز این کار را انجام دهید.

استراحت در حالت جنازه

بعد از انجام حرکات آموزش ورزش یوگا در خانه دراز بکشید و دستها و پاهایتان را باز کنید. استراحت کنید و در حالت ارامش قرار بگیرید. ضربان قلبتان به حالت عادی بر می گردد.

خرید تجهیزات برای آموزش ورزش یوگا در خانه

در درجه اول برای انجام تمرینات یوگا به بدن خودتان احتیاج دارید. ولی خرید لوازم یوگا و تجهیزات یوگا برای ساخت فضا و جوی که عامل انگیزه شود، برای تمرینات ورزش یوگا در خانه لازم است.
خرید تشک یوگا و چند ابزار و لوازم یوگا باعث می شود که خود را مکلف به انجام تمرینات یوگا کنید. ورزش یوگا تجهیزات خاص و زیادی احتیاج ندارد. از طرفی هم نیاز به پرداخت هزینه بالا برای خرید لوازم یوگا نیستید.
در ابتدا باید یک فضای مناسب و آرامی را برای تمرینات یوگای خود انتخاب کنید. یک موسیقی ملایم بگذارید و یک عود را روشن کنید و در سکوت تمرینات یوگا را انجام دهید. از لوازم یوگا  برای تمرینات ورزش یوگا، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • تشک و زیرانداز یوگا
  • یک جفت بلوک یا آجر یوگا
  • بند و یا کش ورزش یوگا
  • یک بالشتک برای نشستن در حالت مدیتیشن

آموزش یوگا در خانه

تمرینات یوگا آنچنان سخت نیست. همین گه صبح که از خواب بیدار شوید و دستان خود را بالای سرتان بیرید، تمرین یوگا در خانه انجام داده اید. یوگا یک ذهن آگاه و روشنی را به حرکات کششی نشان می دهد.
تمرینات یوگا ممکن است در ظاهر خیلی آسان به نظر بیایند ولی همین تمرینات ساده کششی باعث تقویت گروه های اصلی در عضلات بدنتان می شوند.
آموزش ورزش یوگا در خانه باعث می شود که در یکپارچگی زندگیتان موثر واقع شود. به سادگی و بدون صرف وقت می توانید ورزش یوگا را در خانه انجام دهید.

سخن آخر

در این مقاله درباره یکسری از تمرینات ورزش یوگا در خانه آشنا شدید. ورزش یوگا دارای انواع محتلفی است. هر کدام از انواع ورزش یوگا شامل حرکات گوناگونی است که با هدف خاصی انجام می شود. بهتر است برای شروع با حرکات ساده باشد و کم کم حرکات پیشرفته انجام دهید.
 
مقالات مرتبط
ارسال نظر